دانستنی های سونوگرافی

سونوگرافی یک روش تشخیصی است که امواج صوتی با فرکانس بالا را به داخل بدن می فرستد و این امواج از اعضا و احشاء داخل بدن تصویر تهیه می کنند که می تواند تصاویر خوب و واضحی به ما بدهد و یک روش تشخیصی مهم در مسائل زنان و مامایی است.

همچنین این روش برای بدن بی خطر است و در بررسی جنین در مادران باردار مکرر استفاده می شود. مخصوصا اینکه رادیوگرافی نمی تواند از این  احشاء نرم و داخلی برای ما عکس تهیه کند و اشعه ی ایکس نیز برای مادر و جنین خطرناک است.

سونوگرافی می تواند به اشکال زیر انجام شود:

  1. دوبعدی: تصاویر داخلی بدن را به صورت عکس و مسطح نشان می دهد.
  2. سه بعدی: به تصویر ما یک بعد دیگر اضافه می کند.
  3. چهاربعدی: در این نوع تصاویر سه بعدی را با حرکت نشان می دهد و نتیجه مثل فیلم دیده می شود.

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

برای انجام سونوگرافی لازم است که فرد روی تخت دراز بکشد. با توجه به دستور پزشک و انتقال بهتر امواج صوتی محل موردنظر با ژل پوشیده می شود. چون هوا نباید بین پروب و بدن قرار بگیرد. سپس پزشک پروب را روی بدن شما، حرکت می دهد .

در این زمان پزشک می تواند امواج برگشتی را بوسیله دستگاه سونوگرافی به صورت تصویر ببیند. مهم است که پزشک مهارت کافی را برای تهیه ی تصاویر مناسب و درست داشته باشد و ناحیه ی مورد نظر را به خوبی پیدا کند و از زاویه درستی تصویر برداری را انجام دهد.

تصاویر انتخابی می تواند بلافاصله تهیه شود و در اختیار بیمار قرار بگیرد. پزشک گزارش خود را می نویسد و همراه تصاویر به بیمار تحویل می دهد. بنابراین خیلی مهم هست که پزشک مهارت کافی و دستگاه دقت بالایی داشته باشد تا تشخیص درست تری را ارائه نماید. پروب هم در داخل بدن قرار می گیرد مثل سونوگرافی واژینال، هم در خارج بدن و از خارج بدن اعضاء داخلی را تصویر برداری می کند.

مزایای سونوگرافی

  • مانند رادیوگرافی خطرناک نیست چون از اشعه ی ایکس در آن استفاده نمی شود.
  • تصویرهای واضحی از احشاء داخلی بدن به ما می دهد.
  • برای مادر باردار و جنین خطرناک نیست و کاربردهای زیادی دارد.
  • در این روش از تزریق و روش های تهاجمی استفاده نمی شود.
  • مقرون به صرفه است.
  • بدون درد است.

اولتراسونوگرافی و یا امواج فراصوت چگونه کار می کند؟

سونوگرافی از امواج با فرکانس بالا استفاده می کند که گوش ما قادر به شنیدن آن صوت نیست. وقتی امواج به اعضاء داخلی برخورد می کنند، بازتاب می شوند و به صورت تصویر به وسیله ی دستگاه سونوگرافی تفسیر می شود.

در این روش می توان از رباط ها، تاندون ها، عروق و … تصویر برداری کرد. حتی وقتی اعضاء داخلی بدن در حال حرکت هستند، با سونوگرافی می توان از آنها تصویربرداری کرد. مثل تصویربرداری از قلب و عروق.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فیسبوک
توئیتر
لینکداین
واتساپ
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *